Polscy internauci mają dużą świadomość, jeżeli chodzi o metody walki z różnego rodzaju reklamami i wyskakującymi okienkami na stronach internetowych. Niektóre witryny prezentują bowiem więcej reklam i to tych z gatunku irytujących, niż samej treści. Statystyki od lat prezentują Polskę w czołówce krajów, w których używa się najwięcej pluginów blokujących nachalne reklamy. Dodatkowo sami twórcy przeglądarek implementują rozwiązania blokujące reklamy natywnie, zaraz po instalacji aplikacji.
Jak podaje serwis ZDNet[1], przeglądarka Firefox (zaczynając od wersji 72), będzie posiadała opcję blokowania m.in. próśb dotyczących wyświetlania notyfikacji czy informacji o nowych artykułach. Przykłady znajdują się poniżej:
Jak pokazują statystyki, aż 97% użytkowników nie zezwala na wyświetlanie powiadomień lub zamyka tego typu okna. Jasno to wskazuje, że nie są one mile widziane. W związku z powyższym Mozilla postanowiła od stycznia 2020 roku blokować notyfikacje. Zamiast okienka, na pasku Firefoksa pojawi się ikona, dzięki czemu użytkownik będzie wiedział, że może takowe otworzyć, ale nie będzie to odwracało jego uwagi tak jak do tej pory.
Warto dodać, że istnieją również ataki, które wykorzystują mechanizm notyfikacji w postaci wyskakujących okienek. Skoro użytkownicy z nich nie korzystają, to całkiem dobry pomysł by ograniczyć ich ilość. Dzięki temu zmniejsza się nie tylko uporczywość niektórych witryn, ale również szanse na udany atak.
[1] https://www.zdnet.com/article/firefox-to-hide-notification-popups-by-default-starting-next-year/