Phishing to rodzaj ataku, w którym nadawca próbuje podszyć się pod znaną instytucję lub firmę, a następnie przekonać ofiarę do podania (najczęściej) loginu i hasła do konkretnego serwisu lub usługi. W omawianym dzisiaj przypadku atakujący podszywa się pod firmę Apple i częściowo Spotify, sugerując, że użytkownik wykupił roczną subskrypcję[1] serwisu streamingowego. Poniżej widoczna jest wiadomość, którą pierwotnie opublikowano na Reddicie:
Aby dowiedzieć się więcej na temat subskrypcji użytkownik musi kliknąć hiperłącze „review your subscription”. Biorąc pod uwagę, że e-mail jest dość dobrze przygotowany, to korzystając z elementu zaskoczenia, niektórzy odbiorcy mogą zechcieć sprawdzić dlaczego aktywowano usługę bez ich wiedzy…
Jak widać na powyższym obrazku, po kliknięciu wspomnianego hiperłącza, użytkownik zostaje przeniesiony na fałszywą stronę, na której zostaje poproszony o Apple ID oraz hasło. W ten sposób atakujący może przejąć dane logowania i uzyskać dostęp do danych użytkownika, zdjęć, filmów i notatek.
Warto tutaj przypomnieć o zaletach stosowania dwuskładnikowego uwierzytelniania. Nawet jeżeli ktoś uzyska nasz login i hasło, to będzie musiał dodatkowo potwierdzić logowanie z nowego urządzenia np. SMS-em lub potwierdzeniem komunikatu na innym urządzeniu powiązanym z Apple ID. Dodatkowo hasło do konta powinno być unikatowe, złożone z małych i dużych liter, cyfr oraz znaków specjalnych.
Należy także dokładnie sprawdzić nagłówek wiadomości, by poznać prawdziwego nadawcę. Zawsze przy okazji logowania powinno się również sprawdzać witrynę, czy posiada ważny i adekwatny certyfikat.
[1] https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-6294633/Fake-emails-targeting-iPhone-users-claim-Spotify-iTunes.html