Szkodliwe oprogramowanie typu ransomware szyfruje dane na komputerze użytkownika, a następnie wyświetla ofierze informacje o konieczności zapłacenia okupu za klucz umożliwiający odzyskanie danych. Niestety wciąż wiele osób nie wykonuje kopii chociaż najbardziej newralgicznych plików, co może skutkować przestojem w pracy i wymiernymi stratami finansowymi.
Jak podaje Bristol Airport, w piątek doszło do ataku[1], w wyniku którego kilka komputerów podpiętych do sieci lotniska zostało zainfekowanych. Z tego powodu na ekranach nie mogły pojawić się informacje związane z przylotami i odlotami samolotów, a zamiast tego godziny były publikowane w tradycyjnej, papierowej formie 🙂
Władze lotniska po ataku wystosowały na Twitterze komunikat, „W chwili obecnej mamy problemy z wyświetleniem informacji na tablicach informacyjnych. Trudności nie dotyczą lotów”:
We are currently experiencing technical problems with our flight information screens. Flights are unaffected. Tannoys are assisting with flight info and extra staff are on hand to assist passengers.
— Bristol Airport (@BristolAirport) September 14, 2018
Aby uniknąć ataku tego typu warto posiadać oprogramowanie zabezpieczające oraz regularnie aktualizować wszystkie urządzenia. Należy jednak pamiętać, że najważniejsze jest robienie kopii zapasowej systemu i plików, dzięki czemu nawet po ataku jesteśmy w stanie szybko przywrócić platformę do momentu sprzed ataku.
[1] https://thehackernews.com/2018/09/cyberattack-bristol-airport.html