Jednym z kryteriów wyboru programu do zainstalowania na urządzeniu mobilnym jest jego popularność. Jeżeli aplikacja ma miliony pobrań i dobre recenzje, to zazwyczaj spełnia swoją rolę, którą gwarantuje deweloper w opisie. Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo, to nie zawsze popularność programu świadczy o tym, że jest nieszkodliwy, ale zazwyczaj może to być jeden z wyznaczników czy nie zainstalujemy przypadkiem złośliwego oprogramowania (zwłaszcza, jeżeli szukamy aplikacji w oficjalnych sklepach).
Jak wskazuje serwis Bleeping Computer[1]oraz eksperci z firmy ESET, niektórzy deweloperzy zaczęli stosować prosty zabieg, który może mieć olbrzymi wpływ na popularność.
How to make your app popular:
1) Upload app with developer name: 1,000,000,000
2) Get installs
3) Change developer namehttps://t.co/55gBixSOKp pic.twitter.com/AWF7wtCSQc— Lukas Stefanko (@LukasStefanko) June 11, 2018
Po analizie aplikacji stosujących taką metodę, ekspert ds. bezpieczeństwa Lukas Stefanko poinformował, że większość aplikacji posiadała funkcję wyświetlania reklam. Wybierając aplikacje, które zainstalujemy na smartfonie warto sprawdzić szczegóły, w tym nazwę dewelopera. Nie będzie jednak dużym zaskoczeniem, jeżeli niedługo Google wprowadzi zmiany, które uniemożliwią stosowania tego typu nazw bez dodatkowej weryfikacji.
[1]https://www.bleepingcomputer.com/news/mobile/android-app-devs-find-clever-trick-for-fooling-users-into-installing-their-crapware/