Cyberbezpieczne wakacje – poradnik

Wakacje to czas kiedy jedyne na czym chcielibyśmy się skupić to wypoczynek. Jednak trzeba pamiętać, że cyberprzestępcy nie śpią i niektóre ataki przybierają na sile właśnie w okresie lata i urlopów. Nasz krótki poradnik pokazuje na jakie pułapki jesteśmy narażeni i jak nie zostać ofiarą cyberataku.

  1. Problem – hotspoty

Darmowy dostęp do internetu to spora pokusa na wakacjach, gdzie przesyłanie danych komórkowych może sporo kosztować, zwłaszcza za granicą. Niestety bardzo często hotspoty (np. w hotelu czy restauracji) są używane bez żadnych ograniczeń. Takie sieci mogą być niebezpieczne, a nasze dane jak loginy, hasła i e-maile – wykradzione.

Rozwiązanie 1:Upewnić się czy sieć, do której chcemy się podłączyć należy faktycznie do np. hotelu, a nawet wtedy ograniczyć się do przeglądania tylko tych stron, które nie wymagają podawania danych i wypełniania formularzy np. serwisy informacyjne, pogodowe itp.

Rozwiązanie 2: Jeżeli istnieje taka możliwość, należy skorzystać z wirtualnej sieci prywatnej (VPN), która w dużym skrócie tworzy zaszyfrowany tunel dla przesyłanych danych.

  1. Problem – fałszywe e-maile

Co prawda tego typu ataki nie dotyczą tylko okresu wakacyjnego, ale zawsze warto o tym przypomnieć. Wiadomość taka może wyglądać jak e-mail z biura podróży z szokującym dla nas komunikatem np. „Problem z Twoją płatnością”. W tym momencie strach przed anulowaniem wyjazdu może uśpić naszą czujność. Tymczasem może to być atak phishingowy i kliknięcie odnośnika lub otwarcie załącznika może spowodować infekcję systemu.

Rozwiązanie:Zawsze dokładnie sprawdzaj kto jest nadawcą wiadomości. Nie otwieraj załączników od nieznanego nadawcy i nie klikaj w odnośniki. Pamiętaj, że np. banki nigdy nie proszą użytkownika o podanie hasła pod adresem wskazanym w e-mailu. Dodatkowo zainstaluj oprogramowanie antywirusowe, a jeżeli cokolwiek wzbudzi w Tobie niepewność – skontaktuj się telefonicznie z daną firmą korzystając z danych na oficjalnej stronie.

  1. Problem – fałszywe strony

Bardzo często w opisanych wyżej e-mailach phishingowych, odnośniki prowadzą do fałszywych stron np. banku czy znanego usługodawcy. W ten sposób próbuje się wyłudzić dane lub uruchomić subskrypcję, zlecenie stałe na koncie itp. W ostatnim czasie wiele osób otrzymuje SMS-y rzekomo od firmy kurierskiej z prośbą o dopłatę drobnej sumy. Często link prowadzi do fałszywej strony banku lub operatora płatności – to również próba wyłudzenia!

Rozwiązanie:Pamiętaj, że kłódka na stronie oznacza, że jest ona szyfrowana, ale to nie gwarantuje jej autentyczności. Warto sprawdzić certyfikat by potwierdzić dla jakiej witryny został wystawiony. Współczesne przeglądarki i oprogramowanie antywirusowe posiadają mechanizmy ułatwiające wykrycie takiej strony, dlatego warto regularnie je aktualizować.

  1. Problem – utrata danych

Utrata danych to zawsze przykre doświadczenie, szczególnie, jeżeli na urządzeniu znajdowały się istotne informacje, a kopie zapasowe nigdy nie były robione. Wyjeżdżając na wakacje, warto mieć na uwadze, że zwiększa się szansa zgubienia, kradzieży lub zniszczenia laptopa i smartfona.

Rozwiązanie:Regularnie wykonuj kopie zapasowe systemu i danych (nie tylko przed wakacjami), a dodatkowo stosuj oprogramowanie do szyfrowania danych, by zabezpieczyć się przed ewentualnym przejęciem urządzenia przez osoby trzecie. Dodatkowo warto zainstalować aplikację lub skorzystać z wbudowanych metod lokalizowania, wymazywania i blokowania zgubionego urządzenia.

  1. Ogólne zasady dotyczące bezpieczeństwa

  • Dobrą praktyką, która pomaga chronić komputery i urządzenia mobilne przed szkodliwym oprogramowaniem jest regularne aktualizowanie wszystkich aplikacji. Pamiętajmy, że luki to także świetna droga dla atakującego, by dobrać się do danych i wykraść pieniądze.
  • Instalując aplikacje, sprawdzaj z jakiego są źródła. Unikaj nieznanych witryn, a pobieraj je z oficjalnych sklepów z programami lub witryn producentów.
  • Zainstaluj program antywirusowy
  • Przed wypłatą pieniędzy z bankomatu, upewnij się czy nie ma tam dodatkowych urządzeń skanujących przy wejściu na kartę i kamerek przy klawiaturze
  • Sprawdź przed wyjazdem, jakie masz limity kwotowe dla swojej karty na różne typy transakcji i w razie potrzeby zmniejsz je